Washington, DC, Berlin

GMF Launches Task Force on the Future of German-American Relations

March 12, 2015
3 min read

BERLIN & WASHINGTON (March 12, 2015) — The German Marshall Fund of the United States (GMF) has launched an initiative on the Future of German-American Relations to redefine and renew bilateral ties in order to meet new geopolitical challenges and find common ground. The project is chaired by GMF President Karen Donfried and Ambassador Wolfgang Ischinger, chairman of the Munich Security Conference.

According to Karen Donfried, “a strong partnership between Germany and the United States is essential to respond to fluid geopolitical situations and take advantage of opportunities like the Transatlantic Trade and Investment Partnership, as we navigate a post-Cold War global order that has become increasingly fragile.”

The platform will convene in April an interdisciplinary group of 14 experts from both countries to discuss strengthening bridges in German-American relations and the best ways to further enhance trust and understanding. The conclusions of the initiative’s discussions will be published this summer.

Task Force members include:

• Thomas Bagger, Head of Policy Planning, German Federal Foreign Office
  • Thorsten Benner, Co-Founder and Director, Global Public Policy Institute
  • Rob Bishop (R-UT), Chairman Natural Resources Committee, U.S. House of Representatives
  • Derek Chollet, Counselor and Senior Adviser for Security and Defense Policy, The German Marshall Fund of the United States
  • Heidi Crebo-Rediker, Senior Fellow, Council on Foreign Relations
  • Wadrick Hinton, City Attorney, City of Chattanooga, Tennessee
  • Lena Kampf, Journalist, Joint Investigative Research Unit of NDR, WDR and Süddeutsche Zeitung
  • Mark Landler, White House Correspondent, The New York Times
  • Ines Pohl, Editor-in-Chief, Die Tageszeitung
  • James Quigley, Chief Executive Officer Emeritus, Deloitte
  • Norbert Röttgen (CDU/CSU), Chairman Committee on Foreign Affairs, German Parliament
  • Peter Schwarzenbauer, Member of the Board of Management, BMW AG
  • Stefan Weitz, Senior Director, Microsoft
  • Thomas Wiegand, Co-Head, Fraunhofer Heinrich Herz Institute and Chairman, Image Communication Laboratory, Technical University of Berlin

GMF gründet Task Force zur Zukunft der deutsch-amerikanischen Beziehungen

BERLIN & WASHINGTON (March 12, 2015) — Der German Marshall Fund of the United States  (GMF) hat eine Initiative ins Leben gerufen, um das deutsch-amerikanische Bündnis angesichts der aktuellen geopolitischen Herausforderungen zu erneuern, neu zu definieren und gemeinsame Zielsetzungen herauszuarbeiten.  Den Vorsitz übernehmen dabei Karen Donfried, Präsidentin des GMF, und Botschafter Wolfgang Ischinger, Vorsitzender der Münchner Sicherheitskonferenz.

„Eine starke Partnerschaft zwischen Deutschland und den Vereinigten Staaten ist von essenzieller Bedeutung, um der sich stetig wandelnden geopolitischen Lage begegnen zu können und um Chancen wie die Transatlantische Handels- und Investitionspartnerschaft zu nutzen“, so Karen Donfried. Beide Länder seien durch eine nach dem Ende des Kalten Krieges immer fragiler werdende Weltordnung besonders gefordert.

Die Plattform,  die sich aus 14 Experten unterschiedlichster Disziplinen aus beiden Staaten zusammensetzt, wird im April zusammenkommen. Thema werden laut GMF die Möglichkeiten sein, Brücken innerhalb der deutsch-amerikanischen Beziehungen auszubauen und gemeinsames Verständnis und Vertrauen weiter zu stärken.

Die Ergebnisse der Task Force werden im Sommer 2015 veröffentlicht.

Die Mitglieder der Task Force sind:

• Thomas Bagger, Leiter des Planungsstabs, Auswärtiges Amt
  • Thorsten Benner, Mitgründer und Geschäftsführer des Global Public Policy Institute
  • Derek Chollet, Counselor and Senior Adviser for Security and Defense Policy, German Marshall Fund of the United States
  • Heidi Crebo-Rediker, Senior Fellow, Council on Foreign Relations
  • Wadrick Hinton, City Attorney, City of Chattanooga, Tennessee
  • Lena Kampf, Journalistin, Rechercheverbund  NDR, WDR und Süddeutsche Zeitung
  • Mark Landler, White House Correspondent, The New York Times
  • Ines Pohl,  Chefredakteurin, Die Tageszeitung
  • James Quigley, Chief Executive Officer Emeritus, Deloitte
  • Norbert Röttgen (CDU/CSU), Vorsitzender des Auswärtigen Ausschusses, Deutscher Bundestag
  • Peter Schwarzenbauer, Mitglied des Vorstands, BMW AG