
22 September 2020

Transatlantic Take

The EU Should Not Turn a Blind Eye to 
Hungary’s Media Capture

Edit Zgut

Washington, DC Ankara Belgrade Berlin Brussels Bucharest Paris WarsawWashington, DC Ankara Belgrade Berlin Brussels Bucharest Paris Warsaw

The independent media space in Hungary has recently shrunk further. After the hostile takeover of the biggest 
independent news website, Index.hu, one of the last remaining independent radio stations, Klubrádió, is now 
likely to lose its license. Besides smaller outlets, only RTL Hungary and the Central Media Group remain inde-
pendent. As a result, Hungary has fallen to its lowest ever position (89th) in the latest World Press Freedom 
Index.     

Over the last decade, the Hungarian media market has been heavily distorted in favor of a dominant pro-gov-
ernment narrative. The ruling Fidesz party has turned most previously independent media outlets into 
propaganda instruments funded with public money. Furthermore, part of the remaining critical media is still 
dependent on the government due to its influence on the advertising market. 

Critical voices have been gradually silenced by political or economic means, or by a legal argument. After 
bleeding it out by withdrawing state-funded advertising and pressuring commercial advertisers to stay away, 
the government’s allies infiltrated Index’s complex ownership and management structure, and fired the 
editor-in-chief, which resulted in the break-up of the editorial team. The fate of the newspaper Népszabadság 
was simpler—it was abruptly closed by investors allied to Prime Minister Viktor Orbán back in 2016. Now 
Klubrádió is struggling to survive due to a ruling from the Media Council that “the station had repeatedly 
violated the Media Law.” 

Orbán has claimed that “We would never sink so low as to silence those with whom we disagree,” but the 
reality is that Hungary has become a classic example of media capture. At the same time, ironically enough, he 
still claims that he has to govern while facing huge oppositional media pressure.

In illiberal regimes such as the one in Hungary, it is not necessary to imprison or physically harass critical 
journalists. Due to media owners’ conflicts of interests and often under direct political pressure, they are 
unable to provide balanced, fact-based information to monitor the actions of those in power. Employees of 
independent media outlets are also regularly smeared as political activists, “Hungary haters,” foreign agents, 
traitors, or “Soros propagandists.” 

More recently, using the coronavirus pandemic as a pretext, the government amended the Criminal Code to 
include as a separate and severely punishable offence the dissemination of fake news about the coronavirus. 
After a member of the Momentum opposition party was detained for disseminating “scaremongering” news, 



22 September 2020

Transatlantic Take

2Zgut: The EU Should Not Turn a Blind Eye to Hungary’s Media Capture

the “fake news law” can have a huge chilling effect on freedom of speech, leading to self-censorship on a 
massive scale. 

Clientelism and Unfair Competition
The media environment reflects Orbán’s overall approach, demonstrated by the fact that the government 
rewrote the constitution eight times to capture the state’s referees, to create a grossly uneven playing field 
and to restrict civil society, the opposition, and the independent media. An institutional environment with 
weakened checks and balances made it easy for Orbán’s party, Fidesz, to create an extremely centralized media 
system. The Economic Competition Authority and the politically captured Media Council played significant 
roles in the expansion of pro-government media.

The concentration of media ownership shifted into higher gear in 2018 when more than 470 pro-government 
outlets were merged into a nonprofit media conglomerate called the Central European Press and Media Foun-
dation (KESMA). It represents an unprecedented centralization of media in the hands of pro-Fidesz oligarchs. 
Today, around 500 government-controlled outlets ensure that Fidesz dominates political discourse based on 
Eurosceptic conspiracy theories. Local newspapers now parrot exactly the same central messages published 
by the national pro-government media. 

A clientelistic network of media ownership plays a significant role. The government wields power informally, 
using powerful individuals and companies aligned with Fidesz to silence critical outlets. Orbán’s cronies use 
the revenue generated in their government-supported businesses for the acquisition and operation of media 
outlets. At the same time, most of the media are being suffocated as the government withholds state adver-
tising. And the creation of KESMA has made it even harder for the few remaining independent media compa-
nies to operate now that they face a single, giant competitor. 

The EU Can and Should Act
Not only will the Orbán regime will keep using such authoritarian informal tactics against independent media, 
but other governments in the EU are taking note of this—and of the EU’s failure to prevent it. In Poland, the 
ruling Law and Justice (PiS) party has been promising the “repolonization” of the media for years, which could 
soon impact what is a diverse media market. According to PiS, a draft law on limiting foreign ownership of 
Polish media has been prepared and is “just waiting for a political decision” since 2017. However, the govern-
ment has put it on hold mainly due to U.S. diplomatic pressure. 

So far, despite some efforts, in practice the EU institutions have failed to prevent backsliding in democracy 
and rule of law in the likes of Hungary and Poland. As the coronavirus crisis makes it even harder for the 
media to inform citizens, a stronger stance on this issue from the EU is more important than ever. It has to go 
beyond monitoring and promoting the rule of law in member states like Hungary where the government is 
systematically limiting dissenting voices and silencing critics. 

Instead of emphasizing the importance of a new “preventive tool for early detection of challenges,” the EU 
can and should use its legal toolkit in a systemic and effective manner to stop the Hungarian authorities from 
further undermining the independent media. Although media freedom is not one of its explicit competences, 
the European Commission has significant responsibility in competition law and state aid, two areas that have 
been abused by Fidesz to silence the media. 



22 September 2020

Transatlantic Take

Ankara • Belgrade • Berlin • Brussels • Bucharest
Paris • Warsaw • Washington, DC

www.gmfus.org

About GMF
The German Marshall Fund of the United States (GMF) strengthens transatlantic cooperation on regional, national, and global challenges 
and opportunities in the spirit of the Marshall Plan. GMF does this by supporting individuals and institutions working in the transatlantic 
sphere, by convening leaders and members of the policy and business communities, by contributing research and analysis on transatlantic 
topics, and by providing exchange opportunities to foster renewed commitment to the transatlantic relationship. In addition, GMF supports a 
number of initiatives to strengthen democracies. Founded in 1972 as a non-partisan, non-profit organization through a gift from Germany as a 
permanent memorial to Marshall Plan assistance, GMF maintains a strong presence on both sides of the Atlantic. In addition to its headquarters 
in Washington, DC, GMF has offices in Berlin, Paris, Brussels, Belgrade, Ankara, Bucharest, and Warsaw. GMF also has smaller representations 
in Bratislava, Turin, and Stockholm.

The views expressed in GMF publications and commentary are the views of the author(s) alone.

Brussels should not only step up against unlawful state aid and media concentration, it should also bring 
more infringement actions regarding the Article 7 procedure, given that violations of press freedom and 
media pluralism are among the major concerns listed under its scope. So far, the only successful legal action 
in the context of media freedom was launched against Hungary’s advertising tax, which the EU Commission 
conducted at the request of RTL, the only media portfolio that remained in foreign (German) hands. It should 
be noted that this was also based on the rules governing state aid. 

Accelerated infringement actions with applications for interim measures should be also systematically consid-
ered. Furthermore, the European Court of Justice should prioritize these infringement actions to prevent 
further harm by governments before its rulings are issued. 

Earlier this month, the U.S.-funded Radio Free Europe/Radio Liberty resumed its operations in Hungary 
(after Romania and Bulgaria), which is needed more than ever since the collapse of the Soviet Union. This 
should be another warning to the EU that weak institutions in Central-Eastern Europe provide a favorable 
environment for media capture that should be addressed in an effective manner. 


